23 December 2012

كشف حساب ومصارحة عن استفتاء دستور 2012




   تعالوا نتكلم بصراحة شوية ونفكر بصوت عالي وبدايةً كلامى موجه فى أغلبه لجبهة المعارضة :

   قبل الإستفتاء انتشرت تصريحات وصور لقوى المعارضة وهى تتفنن فى التألق بجمهوريتهم الافتراضية على الفيسبوك وتويتر لتقول :  " الدستور سيتم رفضه بكل سهولة والشارع معانا " !!.. وكان تفسيرهم إن " مرسى وجماعته وأنصاره كبيرهم 7 مليون صوت اللى حصل عليهم بالجولة الأولى فى انتخابات الرئاسة ويواجه المعارضة التى تتكون من أنصار مرشحي الرئاسة الآخرين بجانب الثوار وعاصري اللمون ( زى حالاتى ) ودول عددهم لن يقل عن 20 مليون صوت " !! .. وبالتالى فنتيجة الاستفتاء محسومة برفض الدستور .

   وقتها حذرت وقلت : " لا تنخدعوا بالكلام ده والاستفتاءات غير الانتخابات وكل منهما له حساباته الخاصة وبلاش أفورة عشان هتتصدموا زى استفتاء مارس 2011 "  ولكن الأغبياء والمغرورين لم يصدقوا كلامى .

   لتأتى نتيجة الاستفتاء بخسارة المعارضين للدستور بشكل مخزى ضرب كل حسبة البرمة بتاعتهم بعرض الحائط .. وكان عدد الرافضين للدستور 6 ملايين ونصف صوت تقريباً يعنى بالبلدى كده ماجبوش أصوات حمدين وعمرو موسى بالجولة الأولى بالانتخابات الرئاسية  !!.

   وتأكد كلامى بان " الإستفتاء غير الانتخابات " .

   نيجي بقى لكلام المعارضة والإعلام الفاسد والنخبة الوسخة أن النتيجة جاءت بالتزوير والانتهاكات الفاضحة التى فاقت عصر مبارك – مش عارف إزاى بس معلش الصدمة جامدة شوية – لكن مضطر أصدق كل ما قيل وما يشاع ليأتى ردي عليهم كالآتى :

   طيب أنا معاكم إن تم تمرير الدستور بالحشد الإسلامى وبالتزوير واستخدام عباءة الدين وأسطورة الزيت والسكر وتسويد بطاقات وشراء ذمم القضاة وغير ذلك – وحققوا 10 ملايين ونصف صوت – يعنى بالبلدى كده برضه لم يحققوا 11 مليون صوت اللى شفيق البلوفر جاب أكتر منهم فى جولة الإعادة بإنتخابات الرئاسة !!!..

   فين بقى حسبة البرمة اياها ؟! .. ده على كلامكم الحسبة دى موثوق منها والشارع معاكم .. طيب هما فين ؟! .. معرفتش تحشد ليه وتنزل الناس حتى الملقبين بحزب الكنبة اللى كفروا بالاخوان والاسلاميين مانزلوش .. فين تأييد الشعب والشارع ليك اللى هيقتلع الإخوان من على كرسي السلطة ؟! .. ومحدش يقولى أصل تم منع ناخبين من الإدلاء بأصواتهم لأن من المستحيل – طبقاً لحسبتكم المقدسة -  أن يتم منع ما يزيد عن 10 ملايين ناخب من الإدلاء بأصواتهم .. ده 100 ناخب لو تم منعهم أمام مدرسة بيتم تكسير بابها والدخول رغم أنف الجميع !!.

   كلامى صادم .. معلش بس ده الواقع .. لأنه يجب الاعتراف أن القوى المعارضة والقوى الثورية مازالت بمعزل عن الشارع .. ومحدش يقولى أصل المشاركة ضعيفة .. لأن جدير بالذكر أن استفتاء تعديلات 2007 لدستور 71 شارك فيه – بعد التزوير – حوالى 9 ملايين ناخب .. وبعد ثورة 25 يناير كان استفتاء مارس 2011 شارك فيه 18 ونصف مليون ناخب .. واستفتاء دستور 2012 شارك فيه 17 مليون ناخب .. يعنى التعلل بضعف المشاركة كلام فارغ لأن ده واقع تاريخي فى الاستفتاءات بمصر ومسئوليتك إنك مقدرتش تنزل الناس من بيوتها تشاركك فى المعارضة فـ متلومش الإخوان لأنهم لو كانوا نزلوا الناس أكيد هيستقطبوهم لصالحهم كما تسعى أنت لاستقطابهم إليك .

   فكروا فى كلامى واحسبوها لوحدكم كده بعيداً عن نظرية المؤامرة التى لم تجد نفعاً كما ذكرت لكم ..  

   افيقوا أيها المعارضون خاصة القوى الثورية وكفى كذب على أنفسكم .. مازلنا نكرر الأحطاء ونتعلل بحجج لا تغنى ولا تسمن من جوع .

   انزلوا الشوارع وصلوا كلامكم المقنع للناس .. وافهموا بقى إن مصر مش قاهرة وجيزة واسكندرية ومحلة دى 27 محافظة .. يعنى لازم مجهود ومجهود شاق كمان .. واللى عايز يمارس سياسة لازم ينزل الشارع ويحتك بالناس لأن بصراحة كده مفيش حاجة اسمها أقعد أنظر واطلع فى التلفزيون وعلى النت واتكلم وأهري وفى الآخر أفاجأ إن بنفخ فى إربة مخرومة .. نفس الكلام ده بيتقال بعد كل استفتاء وانتخابات ولا حياة لمن تنادي !.

   لكن هقول ايه ؟! .. غير لك الله يا مصر !.

   ده كلامى ورأيي الخاص قد يوافقنى البعض وقد يختلف آخرون ولكنى نقلت لكم واقع صادم نعيشه لعلنا نستفيق من غفوتنا .

  اللهم هل بلغت .. اللهم فاشهد .


14 comments:

Ahmed Hareedy said...

نفسي يعملوا كدة ويكوّنوا معارضة قوية فعلا رغم اختلافي الأيديولوجي مع بعضهم..ببساطة لأن التيار الإسلامي لسة في بدايات العمل السياسي وفيه بعض القيادات الغشيمة وبالتالي محتاج معارضة قوية موضوعية ليها أرضية شعبية تشكمه لما يفتي..لكن تقول لمين..

Boba T said...

تمنيت لو حظينا بدقة تنظيم الإخوان وحشد قوتهم بالتركيز ع تحقيق أهدافهم .. خطوة تلو الأخرى ، و لو فرقتنا سببها إننا نرفض أن نصنف في فئة دون فئة مصري فأعتقد أن الهدف كاف ليوحد صفوفنا ف بناء بلدنا ضاربين بالتصنيفات عرض الحائط

Boba T said...

" أنا لست إخوان ولا معارض ولست فلول ، أنا مصري على كل فاسد و مستبد و باطل سأثور ، محطما لقيود حزبي و جماعتي و فكري ناسفا لأي سور ، سأحترمه رغم رفضي له وهو علتي ميثاق وطني هذا هو الدستور " *بوبا

Nour El-din said...

انا مش عارف بصراحه بتجيب الكلام ده منين
معارضة ايه الي كانت بتقول الاستفتاء هيخلص بلا
كله كان بيقول هيمرروه بالعافية والهدف ان يبان حجم المعارضة بانه ميعديش ب70 والجو ده، وقد كان، معرفش انا حسبة ايه بتاعت الشارع معانا دي ولا سمعت حد قالها بصراحه
باستثناء يمكن مهابيل جبهة الانقاذ

Nour El-din said...

عامة انا شايف النتيجة بشكل عام نجاح كبير للمعارضة وسريع، انتخابات البرلمان القادم هتكون حقا ممتعة

3araby said...

يا نور الكلام ده كله مش جايبه من بيتنا .. كل التصريحات والحسابات من فم المعارضين .. الحسبة اللى قصدى عليها انتءت صورها أكتر من فيديوهات باسم يوسف ..
أنا شرحت وقلت كلامى بالمنطق ولو فيه فقرة واحدة من اللى قلته غلط قولى .. بس فكر فى كل ما قلته واحسبها براحتك .

Nour El-din said...

مش موضوع صح وغلط، بس انا معرفش فعلا حد قال ان المعارضة هتكسب، منكرش اننا حلمنا بتحقيق المفاجأه بس معظم الوقت كنا بنقول بس الواقع انه هيمر باي شكل

Sunny said...

على فكرة مش محتاج تسمع رأيى لأنك عارفه
بتفق معاك كل الإتفاق ولن ألوم اى قوى سياسية استطاعت النزول الى الشارع وكسب المواطن فى حين غياب الاخرى واكتفاءها بالتنديد والهتافات وعالمها الافتراضى .. فالرابح هو الاقرب لرجل الشارع البسيط

Khaled El Deeb said...

نسبة الإقبال فى المشاركة فى التصويت على الإنتخابات عادة بتبقى أكبر من الإستفتاءات , فضعف المشاركة ده محتاج إعادة نظر و عمل , لكن فكرة ان الموافق على الدستور 20% بس من الشعب لأن الباقى لم يشارك من ده عبارة عن عته حقيقى !!, النقطة التانية اللى ممكن نلاحظة بعد التصويت هو ان الشارع بيبحث عن من يسوق للإستقرار حتى ولو كان وهمى بالمناسبة ناس كتير من ناخبى شفيق كانوا بيروا فيه استقرار عن اى مرشح أخر على الأقل هيرجع الامور على ما كانت, فيهم ناس صوتت بنعم على الدستور و ما كنش تصويتهم مبنى على موقفهم من الإخوان او من نصوص الدستور نفسه هو بحثهم على ما تم تسويقه بان فى استقرار حقيقى

Khaled El Deeb said...

اما بخصوص المعارضة أعتقد انه على عكس ما يتوقعه البعض أنا رأيي ان جبهة البقر هيكونوا من أكبر الخاسرين , جزء كبير من الشارع الثورى بيتبرء منها اصلا لما بسبب سقطات البرادعى او وجود رفعت السعيد واللى بيقرأ بيانتها هو البقف سامح عاشور ,لو تخيلنا ان التكتل ده هيفضل قائم (و انا اعتقد انه هيبقى صعب لوجود الوفد اللى هيفض المولد كمان كم يوم قبا انتخابات مجلس النواب ) , و تخيلنا ان فى هناك تكتل الإسلامين اللى نسبته أكيد هتقل عن مجلس الشعب اللى فات بس مش هتقل عن 50% , أعتقد ان تكتل مصر القوية و التيار المصري و الأحزاب اللى ما كنش ليها موقف عكسى هيكسب كتير , نقطة تانية أغفلناها فى نسبة مش قليلة ابدا رفضت الدستور من تيار حازم و أعتقد مع وجود ال3 تكتلات دول فى مواجهة جبهة الإنقاذ نسبتهم مش هتبقى كبيرة

Mona said...

Sa7 kalamk ya m7med bs 3ala elfakra elgabha f qarrt nafsha kant 3arfa en elnatega na3m bs kant btkaber zai makolena kona motwq3en y3ny w 3ayza alft etntbhak l7aga la kan elsha3b estafta 3ala wogood mobarak aw ra7elo kan fedl

Mai Maya said...

بالنسبة لرأي حضرتك في الإستفتاء:
1- اتفق معك ان النخبة بعيدة تماما عن الشارع ولا تحظى بقبول لأسباب عديدة منها النظرة المتعالية والتحالف مع الفلول وعدم قدرتها على التفاعل مع المواطن البسيط .
2- لا اتفق معك فيما يخص ان الإخوان لم يحشدوا , فالإنتخابات والإستفتاءات هي الميدان الذي يبرعون فيه ورأينا هذا على ارض الواقع , امام جامع رابعة على سبيل المثال , كانت الشيوخ تخطب في الجموع وتطلب منها التصويت بنعم لإقامة شرع الله !! وكان يتم توزيع منشورات على السيارات للتصويت بنعم للدستور, هذا مثال فقط .
3- نحن شعب عرف الإخوان المسلمون والتيارات الدينية على اختلافها نقطة ضعفه "الإستقرار والشريعة " واصبحوا يلعبون على هذا الوتر ومنه يكسبون تعاطف الشارع .
4- كتير من معارفي ومن الناس اللي استفتوا على الدستور كانوا حزب كنبة فعلا وبعضهم قال نعم وبعضهم قال لا . وانا اقر ان نسبة المشاركة في القاهرة كانت كبير جدا على عكس كثير من المحافظات , وده في رأيي لأن المعارضة نجحت تحشد في القاهرة بس وسابت بقية المحافظات لأن ملهاش ارضية هناك الا في مناطق قليلة تعتمدعلى وجود الفلول . وانا عارفة ان الإخوان المسلمين مسيطرين في القرى والأرياف سيطرة شبة تامه.
5- اتمنى ان يبرز التيار الوسطي الذي لا يتبع اي ايدلوجية ولكن مع حالة الإستقطاب التي نعيشها وعدم وجود من يمثل هذا التيار يصبح هذا امرا صعبا, ولكن لن نيأس حتى يصل صوتنا بإذن الله
واخيرا , اتمنى ان يكون رأيي قد أضاف امرا ذو فائدة فالهدف ان نخرج بنتيجة في صالح مصر

3araby said...

@ Mai Maya :
رأيك فى الإستفتاء اتفق معك فيه تماماً وللعلم لم اقل الإخوان لم يحشدوا .. بل قلت ان هذه قوتهم التصويتية وبالعافية وهذا دليل على حشدهم .

Zamlkwy Whatever said...

جزء من كلامك صح بس انت رادد على نفسك الاستفتاء غير الانتخابات

نسبة الرفض تعتبر مش قليلة ونواة نسبة كبيرة للمعارضة في البرلمان بس تتلعب صح في الانتخابات