08 February 2007

فلتذهب الأخلاق الرياضية إلى الجحيم


ابدأ منين من هنا – مصر يعنى - ولا من ايطاليا لأوضح الفارق بيننا وبينهم وأقول وداعاً للاخلاق الرياضية للأبد , وداعاً لمتعة كرة القدم فى مصر , وداعاً للمنافسات الشريفة , وداعاً لإصلاح الكرة المصرية , وداعاً لكل شئ حينما نتخلى عن الأخلاق ونشجع قلة الأدب و نفرق بين الاندية .

انا هبدأ الجانب السيئ وهو هنا فى مصر- أم الدنيا – التى تبهرنى الرياضة فيها كل فترة قصيرة بشئ جديد مخالف للعالم كله , أنا الحمد لله مبقيتش متابع بتعصب الكرة المصرية لأنها متستاهلش , دى بطولات فاشلة وبنضحك على نفسنا وكويس انى حولت للبطولات الاوروبية كوسيلة للترفيه والأستمتاع والابهار .

أخد من أول الفلتة وعمايله مانويل جوزيه مدرب الأهلى – نادى المبادئ – عندما يكون كسبان بثلاثة أهداف يغضب بشكل جنونى ويخلع ملابسه – جاكيت وفتح القميص بس- اعتراضاً على فاول وانذار لأحد لاعبيه !!!!!! ........... ليه يا مانويل جوزيه الاعتراض ده كله فى كرة ملهاش لازمة انت راجل كسبان وفايز ومتربع على قمة الدورى اللى اتحسم بدري بدري , يعنى مش هتتأثر, لكنه تعود على الأعتراض , و للأسف جمهور الأهلى يقوم بتشجيعه والهتاف له بعد ما فعله كتشجيع له - ونعم التشجيع – لأن محدش يعرف الصح من الغلط .


ليه ؟؟؟؟ لأنه عندما هزأ لجنة الحكام بعد مبارة الاسماعيلى لم يجد رادع له سوى غرامة 20 ألف جنيه فى حين انه تم ايقاف حلمى طولان من قبل 5 مباريات لأنه اشتكى من التحكيم وهاجمه – مش طالب باستقالة رئيسه – آه ناس تيجى تقول ماهو اتوقف 4 مباريات وغرامة 50 ألف جنيه , الواحد يجاوب ان طولان خد الإيقاف من أول مرة لأنه مش مدرب الأهلى , وكمان غرامة جوزيه كبيرة ده لأنه مدرب للأهلى , مش بس كده ده اللى يضرب الحكم غرامته 2000 جنيه واللى يعترض بشكل غير لائق زى لاعبى الزمالك فى مباراة الأوليمبى ياخد غرامة 5000 جنيه .
أنا وجه أعتراضى على نقطة ليه تم السكوت من الأول على جوزيه , ثم ليه تعارض ادارة نادى الأهلى - الشهير بالمبادئ – على العقوبات دى على الرغم من انها مخففة من اول عقاب – اللى هوة الغرامة 20 ألف جنيه بعد مباراة الاسماعيلى – ليه ده كله عشان حتة فاول وانذار وتم نسيان ضربات جزاء احتسبت لفريقهم باخطاء تحكيمية , ثم الاعتراض على ضربة جزاء الزمالك من جانب الاعلام – الأحمر- مع انها شبيهة بضربة جزاء احتسبت لعماد متعب وفلافيو فى متش المقاولين ,, .....

ثم التساؤل الأكبر لماذا هناك تسعيرة فى العقاب بين الفرق لماذا لا يتم توحيد العقاب على الجميع ولا نفرق بين الكبار والصغار فى الاندية المصرية ؟ , ومن هنا انتقل للجانب الايجابى والجيد فى ايطاليا التى لم تتوانى ادارة اتحاد الكرة به بعد الفضائح التحكيمية فى هبوط اليوفنتوس – أفضل أندية اوروبا – وخصم النقاط من أكبر فرق الدورى ميلان ولاتسيو وغيرهم دون أعتراض من أحد لأن عندهم لا فرق بين الكبير والصغير .

وناخد اخر شئ حدث فى ايطاليا وهو الشغب الجماهيرى الذى حدث فى نهاية مباراة بالدورى الايطالى و أدى هذا الشغب لمقتل ضابط شرطة و إصابة العشرات من الجماهير .


فقرر رئيس الاتحاد الايطالي لكرة القدم لوكا بانكالي تأجيل جميع مباريات كرة القدم لاندية المحترفين في البلاد التي كان من المقرر أن تجرى السبت و الاحد إثر مقتل رجل شرطة خلال اشتباكات بين مشجعين في مباراة بمسابقة دوري الدرجة الاولى المحلي مساء الجمعة بين فريقي كاتانيا وباليرمو.




وقال بانكالي الذي عقد اجتماعا مساء يوم الحادث بمقر اتحاد الكرة الايطالي بالعاصمة روما "أمرت بوقف كل الانشطة. لقد توقفت ممارسة كرة القدم في إيطاليا".وأضاف "يجب أن نتخذ بعض الاجراءات الحاسمة والا فلن نستأنف النشاط الكروي بالبلاد. يكفى ما حدث حتى الان. هذا يكفي بحق".

ثم
مررت الحكومة الايطالية قرارات باتخاذ إجراءات صارمة لمكافحة شغب الملاعب منها إقامة المباريات إجباريا بدون جماهير على بعض الملاعب على الرغم من معارضة رؤساء معظم الاندية.

شوفتوا قد ايه الأخلاق أهم من الرياضة فى حين إن عندنا فى مصر المحروسة التعصب على آخره و أصبح كل نادى على جماهيره أن تسب وتشتم بأبشع الألفاظ الفرق المنافسة ولاعبيها وتبادر بإلقاء الحجارة و زجاجات المياه على الحكام والفرق المنافسة , و النتيجة ان غالبية جمهور الكرة المصرية أصبح لا يفهم شئ فى تشجيع الكرة .

فوداعاً للأخلاق التى دفناها بأنفسنا أصبحنا ندافع عن الفساد ونتستر عليه حتى فى الكورة .

2 comments:

eZz said...

إحنا إتكلمنا في الموضوع ده قبل كده يا بني وقولتلك ان النظام نفسه فاسد وإن الدوري مش كله ملائكة وجه جوزيه جرح شعوور الناس !!!!!!!!!

وبعدين علي الأقل ما اعترضش علي الحكم مثلا ومد ايده عليه زي مدرب السويس ولا قعد يشتم في حامل الراية ويزق فيه زي محمود سعد وعمرو زكي وجمال حمزة وزوووووووفه لاعيبة الزمالك لما لغي لهم الجول .. وبيني وبينك الجول كان صحيح 100%

بس برضه أنا شايف إن جوزيه معملش حاجة يعني تستاهل ده كله.. عادي قلع الجاكيت وفك زراير القميص !!! اي حد عنده ازمة قلبية ممكن يعمل زي كده اي حد عصبي ممكن يعمل كده وحركة لا إرادية يعني مش بيعمل شو إستربتييز !!!

علي الأقل برضه معملش زي عضو مجلس إدارة الإتحاد المحترم اللي قلع البنطلون في وسسسسسسسسط مبني اتحاد الكرة !! الشيخ أبو دقن !!

ولا معملش زي مدرب الزمالك فاروق بك جعفر لما كان في ماتش بين الأهلي وقال وانا سامعها بودني.. "متلعب يلا يا خـ** انت" ولا زي مدرب مش فاكر حرس الحدود ولا مين كده أنور سلامة لما برضه وجنب المايك بتاع الملعب وقال "هتلعب ياض يا عـ** انت ولا اخرجك بره !!"

أنا شايف انه في الأصل معملش حاجة مقلعش هدومه ده انسان حس بظلم وخرج من هدومه واظن ان طرده من الملعب واعتذاره بعد ما هدي كان كافي اوي

لكن ازاي منكبرش كل حاجة ونعمل حلقات تلفزيونية تناااااااااقش الظااااااهرة

منبقاش مصر منبقاش عرب لو ماتكلمناش ولتينا وعجبنا

يا راجل بلا نيلة ده نظام كروي فاسد

safa7_karmooz said...

اشمعنى جوزية ....

فين مرتضى ...وفين عمرو زكى ...وفين اللى تحرش بلاعب ...وفين اللاعب اللى سافر تركيا والتلفزيون ضبطه بيعمل اشارة يتسجن فيها اصلا

المشكلة مش مشكلة جوزية ولا مبادىء رياضية ...المشكلة مشكلة ادارة ...واذا كان اصلا اتحاد الكورة خربان ...فى دولة تلعب الكنجعو كما قال المستكاوى ...

واللاعبون اللى اصلا ب الف ج بيبتباعوا بمليون ج

فيبقى ده عادى
انا مش بعارضك فى كلامك...ومتفق معاك ...مع انى اهلاوى ...بس بتكم على نقطة عامة ....

:)

وكمان زمان ايام انتخابات الرئاسة نعمان جمعه شتم عالهوا ...حد كلمه ؟؟؟؟

وكمان راعى ظروف الجو والدنيا حر برضه ...

:p