27 February 2007

البلد دى مش أحسن من غيرها

" البلد دى أحسن من غيرها " الجملة دى سمعتها فى كذا مناسبة فى فيلم أو مسرحية أو من واحد من الناس , كنت بفكر فيها وأنا فى أيام الدراسة و أعقلها و أقول : " فعلاً البلد دى أحسن من غيرها " مفيش بلد تانية فيها ناس طيبة زى هنا , ولا فيها الشغل اللى الناس بتلاقيه – لم أواجه واقع الحياة بعد – وكنت بقول لسه الناس اللى عايزة تسافر تدور على شغل وتتبهدل ويطلع عينها عشان تجيب اى عمل تشتغله .

وحالياً أدركت ليه الناس وخصوصا الشباب يريد السفر والعمل خارج مصر لانى الآن أحس نفس الشعور بعدم الرغبة فى الحياة داخل مصر , أصبح كل شئ يثير أعصابي سواء التعليم أو السياسة أو الرياضة أو حتى الثقافة كل شئ لا يشجع الواحد انه يقعد يكمل حياته هنا من غير سفر .

لى يعض الأصدقاء سافروا للعمل بالخارج والحمدلله سعداء بعملهم وكمان يؤكدون على إن فيه يلاد كتير العمل والحياة فيها أحسن من مصر , وأنا من داخل الوطن أدركت هذا المعنى وأنا أرى البلد الجميلة التى كنت بحلم انها أعظم بلاد الأرض الآن تطرد شبابها بناة مستقبلها , وهناك العديد من العواقب الأخرى فى الطريق التى ستزيد من عدد الشباب الباحث عن العمل بالخارج , أو ترك البلد .

و بناءً عليه ونظراً لكثرة السلبيات عن الإيجابيات داخل وطنى مصر زى " التعليم والسياسة و العمل والمرور والإهمال فى جميع جوانب الحياة و الفساد وغير كل ده فيه سلبيات تانية كتير "
دلوقتى وفى لحظات يأسي بقول فعلاً " البلد دى مش أحسن من غيرها"
ا

3 comments:

Hend.feps said...

البلد دى أحسن من غيرها ...

أنا واحدة من الناس اللى لسة مؤمنين بالجملة دى..... يمكن عشان لسة البلد مبهدلتنيش أوى (هى بالفعل بهدلتنى بس مش أوى ) ...بس أنا لسة مؤمنة بيها و عندى عدة نقاط يستند عليها هذا الايمان ....

البلد دى أحسن من غيرها .... ميين طيب غيرها ... ماهى الجملة صح فعلا ... فى دول أبشع حالا من مصر ... السودان و فلسطين و الصومال و و و و ... دا ميمنعش أن فى بلاد أحسن بكتييييييييير من مصر و هى البلاد المقصودة فى الجملة على ما أعتقد ( البلاد اللى فيها شغل ) ..... بس ما هو يا ناس لسة البلد دى أحسن من غيرها فعلا ...

حاجة تانية .... على أفتراض اننا كلنا أجمعنا ان البلد دى مش أحسن من غيرها .... طب ها وبعدين يعنى .... خلاص يالا بأة نسيبها و نهاجر كلنا ... للى أحسن منها .... أو حتى نعمل زى فيلم " عايز حقى " و نشوفلنا صابر يبيع البلد ....

هنروح يمين هنروح شمال ... هنطلع هننزل ... هيفضل أسمنا مصريين ... و أنا عن نفسى شايفة أن الاسم دا الملحق بينا اذا كان مضايقنا فاحنا مش هنعرف نبدله ... اللى نقدر نغيره الحال اللى عليها البلد و ان كان دا مستحيل فى عيون الكثير مننا ... الا ان هناك أمل فى مكان ما ... ( لو بطلنا نحلم .... )

فاذا كانت البلد دى مش أحسن من غيرها فدى بأة مسئوليتنا احنا نخليها أحسن من غيرها زى ما أبناء الدول التانية خلوها أحسن من غيرها .... مع ان الاصلاح دا فكرة شبه مستحيلة ... لكن لا مفر ... و انا واحدة من الناس اللى دماغهم متركبة شمال و بيعتقدوا أن غدا أفضل ... بس غدا دا هيجى أمتى و ازاى... الله أعلم

خلاصة القول ... انا شايفة ان الشعب هو اللى بيكسر الصعوبات و بيخلى بلده أحسن من غيرها .... و لو كلنا سيبنا البلد دى تغرق أحنا هنغرق قبلها عشان أحنا ...... مصريين

3araby said...

أنا فى بداية كلامى بشكرك يا هند على متابعتك للمدونة , و بتعجبنى ارائك جدا , واتمنى الاستمرار دايما فى ابدائها .

بالنسبة لكتابتى لهذا الموضوع لأنى وجدت اننا فى بلد بتدفعنا لخارجها من جميع الجوانب زى ما قلت كسياسة او اعلام او رياضة او ثقافة .

بس برضه فى بلاد تانية انا شايف اننا ممكن نكون احسن منها لكننا مصرين على التأخر وليس التقدم مثلهم , وكمثال عندك دول الخليج .

ثانيا مش معنى انى بقول ان البلد دى مش احسن من غيرها اننا نسيبها لكن نحاول نصعد بيها لقمة التقدم و الرقى , لكن السؤال ازاى نقدر على كده مع بلد بتحاول تطرد شبابها لبرة زى ما قلت من خلال الفساد فى العمل , والكوارث الدستورية التى ستحدث وغيرها كتير من العوامل .

وأنا عارف ان اسمنا هيفضل مصريين وأنا فخور انى بحمل الجنسية المصرية , بس اتمنى انى احملها دون مضض او كره مدى حياتى و ليس مثل بعض الشباب الذين يتمنون خدمة تراب أمريكا وغيرها دون حياء منهم لبلدهم .

اتمنى ان الحياة تتعدل , وده السؤال اللى هحاول الاجابة عليه " يعنى ايه كلمة وطن ؟ " ودى أغنية لمحمد فؤاد تعبر عن معنى الوطن و يعنى ايه وجه مصر الحقيقى .

وشكراً.

safa7_karmooz said...

البلد دى فعلا احسن من غيرها ...بس المشكلة ولا مشكلة حكومة او شعب ...المشكلة مشكلة نفووس من جوا مش عاوزة تتغير

مسلمات اقتنعنا بيها ان الحال سىء يبقى لازم واكيد الكل هيشوفها وحش ..

واللى مش عاجبه البلد يا جماعه يبتدى يغير فيها

خلاص وصل لليأس يقدم طلب ان جنسيته تتشال وميبقاش مصرى ...لان الصراحة اللى يقعد يقر ويتكلم شمال ويمين على البلد وحالها من غير ما يبقى اصلا ايجابى فى حياته اصلا

يببقى ميستاهلش انه يشيل اسم مصر معاه كجنسية ..:)